
Kindertherapie is een laagdrempelige en kortdurende vorm van therapie, speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren van ongeveer 6 – 23 jaar.
In deze therapie staat het kind met zijn of haar klacht centraal en niet de therapeut of de behandelmethode. De grondgedachte is dat het kind zelf (onbewust) weet wat het nodig heeft om het probleem op te lossen. Het kind onderzoekt samen met de kindertherapeut zijn hulpbronnen en oplossingen. Belangrijk hierbij is respect voor, en vertrouwen in het kind. De therapie richt zich op de binnenwereld van het kind, maar ook op zijn plek in het gezin en zijn relaties met de buitenwereld.
Elke ouder wil dat het goed gaat met zijn kind en dat het gelukkig is. En elk kind wil zich goed, veilig en tevreden voelen. Soms lukt dit niet en daarvoor kunnen verschillende redenen zijn. Daarbij is ieder kind uniek en heeft dus recht op een eigen, unieke benadering en behandeling. Kindertherapie biedt dit.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende methodieken en invalshoeken zoals spel, beweging, creatieve werk-vormen, korte oplossingsgerichte interventies, cognitieve gedragstherapie, systemisch werk en meer, afhankelijk van wat aansluit op de behoefte van het individuele kind.
Uitgangspunt is het ZELFHELEND vermogen van het kind. De therapeut begeleidt het kind om dit vermogen te ontdekken en benutten.
Vroegtijdig problemen aanpakken voorkomt grotere problemen op latere leeftijd!
In deze therapie staat het kind met zijn of haar klacht centraal en niet de therapeut of de behandelmethode. De grondgedachte is dat het kind zelf (onbewust) weet wat het nodig heeft om het probleem op te lossen. Het kind onderzoekt samen met de kindertherapeut zijn hulpbronnen en oplossingen. Belangrijk hierbij is respect voor, en vertrouwen in het kind. De therapie richt zich op de binnenwereld van het kind, maar ook op zijn plek in het gezin en zijn relaties met de buitenwereld.
Elke ouder wil dat het goed gaat met zijn kind en dat het gelukkig is. En elk kind wil zich goed, veilig en tevreden voelen. Soms lukt dit niet en daarvoor kunnen verschillende redenen zijn. Daarbij is ieder kind uniek en heeft dus recht op een eigen, unieke benadering en behandeling. Kindertherapie biedt dit.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende methodieken en invalshoeken zoals spel, beweging, creatieve werk-vormen, korte oplossingsgerichte interventies, cognitieve gedragstherapie, systemisch werk en meer, afhankelijk van wat aansluit op de behoefte van het individuele kind.
Uitgangspunt is het ZELFHELEND vermogen van het kind. De therapeut begeleidt het kind om dit vermogen te ontdekken en benutten.
Vroegtijdig problemen aanpakken voorkomt grotere problemen op latere leeftijd!